Animation – kort fortalt

• Animationsfilm fra idé til færdigt produkt
  • Underviserne er fra The Animation Workshop, Viborg
  • Animationsundervisning i egne lokaler
  • Klassisk Disney-animation, storytelling og generelle tegneteknikker
  • Uddannelse i grundlæggende animationsteknikker og termer
  • Oplæring i maquette og skabelse af figurer og karakterer
  • Efter 10. klasse kan man søge optagelse på Visuel HF

Bliv skarp til animation – Tjele Efterskole

På linjen for animation på Tjele Efterskole lærer du at skabe animationsfilm fra ide til færdigt produkt. Undervisningen i animation tager udgangspunkt i øvelser og små film produktioner, og du lærer at fortælle en historie med billeder, for at gøre dit budskab mere levende.

Det kræver ingen forudsætninger at deltage, blot du har lyst til at lære af de bedste. Undervisningen foregår i skolens eget animationslokale, hvor der er plads til praktiske/kreative arbejdsopgaver og computere.
Lærerne er 2. eller 3. års studerende fra The Animation Workshop i Viborg. TAW er den førende animationsskole i hele Nordeuropa, så du møder højt kvalificerede lærere. På animationslinjen bliver der endvidere mulighed for at besøge TAW.

Undervisningen i animation

Undervisningen i animation foregår to dage om ugen, med undervisere fra Animationsskolen i Viborg.

Forudsætninger

Det kræver ikke de store evner inden for tegning at lave animation på vores efterskole, men du skal være fortrolig med en computer. Du vil blive undervist i forskellige animations metoder, bla. stopmotion, cutout, traditionel 2D på papir og flash animationer, samt 3D animation i Autodesk Maya. Animation er tegning for tegning, der til sidst giver en illusion om liv.

Sådan laver du tyngde

Animation handler om at planlægge. Her ser du en arbejdsmodel for at få PinBall kuglen til at se realistisk ud.

Se video