Fagene på Tjele

Undervisningen er delt i tre kategorier:

Obligatoriske fag

Dansk, matematik, engelsk, samfundsfag samt fysik og tysk i 9. klasse. 

Tilbudsfag

Tysk og fysik med mulighed for at tage FP9 og FP10.

Linjefag

På Tjele Efterskole har vi  9 linjefag. Det giver dig mulighed for at vælge og fordybe dig i et kreativt fag efter interesse.

Håndværkerklasse

Vil du udfordre dine hænder og kan du li’ at arbejde praktisk? Så kan du blive HELT KLAR til mesterlære eller teknisk skole i vores håndværkerklasse. Håndværkerklassen er et tilbud til 10. klasses elever, som har valgt at tage en praktisk uddannelse efter grundskolen.

Inklusion

Inklusion på Tjele Efterskole – et ekstra løft.

Både forældre og skolen kan foreslå denne særlige faglige støtte i undervisningen.

Skolen og forældrene aftaler skriftligt et individuelt forløb for eleven, der beskriver den faglige støtte for hele skoleåret, samt mål og delmål.

I beskrivelsen indgår også aftale om evaluering af de opsatte mål.

Skolen, eleven og familien mødes efter aftale nogle gange om året for at vurdere hvordan det går (evaluering) Studievejledere inddrages i forbindelse med elevens muligheder for videre uddannelsesforløb.et tæt.

Følgende elementer kan indgå i en aftale om inklusion:

  • Tolærerordning
  • Læsepædagog
  • Læsehjælp (CD-ord), læsetræning
  • Lektiehjælp, undervisningsplatform (undervisning på computer)
  • Relationspædagog (hjælp til adfærd i klassen)
  • Håndværker klasse (fokus på motivation og læringsadfærd)
  • Understøttende undervisning (skak, idræt, håndværk)

Aftalen om inklusion forsøges gennemført inden skolestart, eller senest i de to første uger af skoleåret.

I forberedelsen kan indgå indhentning af referencer fra tidligere skole, kommunale myndigheder, PPR eller anden relevant information. 

Følgende punkter skal aftales mellem skolen og familien i den skriftlige inklusionsplan

  • Hjemmets forventninger til skolen
  • Skolens forventninger til familien
  • Elevens faglige og sociale mål for hele skoleåret.
  • Tidspunkter for møder med evaluering af forløbet
  • Aftale om efterfølgende uddannelsesforløb (målrettet UU-vejledning)

Et vellykket inklusionsforløb bygger på et meningsfuldt samarbejde med eleven, familien og de af skolens ressourcepersoner der er tilknyttet, samt skolens ledelse, der vil følge forløbet tæt.

Elevsammensætning

På Tjele Efterskole optager vi ca. 125 elever til 9. og 10. klassetrin. Da vi har mange forskellige linjefag, som henvender sig til mange forskellige typer, er vores sammensætning også meget bred. Det er en væsentlig del af skolens værdigrundlag at optage elever med vidt forskellig baggrund og skolemæssige kompetencer.

Vi reserverer gerne mellem 10-15% af pladserne til elever med særlige behov. Elever med særlige behov er elever, hvor vi har en særlig opmærksomhed og ekstra ressourcer på plads, så de også kan gennemføre et efterskoleår på normal vis. Vi har stor succes med at inkludere dem i efterskolefællesskabet på en sådan måde, at både de ressourcestærke elever og eleverne med særlige behov har en positiv oplevelse.

Ordblindhed

Tjele Efterskole tilbyder dysleksi-venlig undervisning. Undervisningen er også på fagligt højt niveau i timerne tilrettelagt sådan, at ordblinde kan bruge deres hjælpemidler. Vi har elever både i den gule og røde kategori i den digitale ordblindetest. Der er oftest ordblinde elever i alle klasser. Det viser sig også, at de fleste som i 7. eller 8. klasse bliver udredt ordblinde, alligevel allerede har vænnet sig til at bruge læse-/skrivestøtte i et vist omfang til skolearbejdet.