Kunst & Design

Kreativitet og håndværk – kort fortalt

• På Besøg hos arbejdende kunstnere
  • Lærer/kunstner Gitte Livoni Pehrson fra Galleri Livoni
  • Selvstændig udstilling af elevernes værker
  • Arbejde i beton, garn, gummi, glas, læder mv.
  • Upcycling af forskellige ting, fremstilling af smykker
  • Arbejde med nye og uprøvede materialer og teknikker
  • Pizzabakker, skifferplader, kunstige og naturlige materialer

Design på Tjele Efterskole

Kunst og design på Tjele Efterskole er linjefaget for den kreative med et åbent sind. Vi arbejder naturligvis med nogle af de klassiske arbejdsmetoder, men der skal også eksperimenteres med nye, uprøvede, metoder og materialer. Intet materiale er for mærkeligt til vort kreative fag. Du har mulighed for at være med til at bestemme en del af indholdet i undervisningen. Ud over det obligatoriske indhold, når du laver dit unikke design på Tjele Efterskole, er der masser af udfordringer, hvor der er brug for dine ideer og inspiration.

Fagets indhold

På kunst og design på Tjele Efterskole kommer du til at male med både akryl og akvarel, og tilegne dig teoretisk viden om farvelære og komposition. Du skal male dine egne billeder, og tegne skitser med blyant og kul. Vi arbejder med skulpturer i ostevoks og papmache, og laver skrotskulpturer. Der kan laves personlige ikoner, egne stempler og moderne linoleumstryk, samt smykker i sølv, læder og perler. Vi har mulighed for at lave smukke ting i glas, som kan være fade, relieffer, smykker. Kun fantasien sætter grænser. Der er også mulighed for pileflet, stenslibning, filtning, og til jul laver vi dekorationer til fællesrummene og spisesalen.

Udstilling

Vi skal se forskellige udstillinger, og også selv udstille vores ting, både på skolen og andre offentlige steder. Pakhuset i Viborg er et fast udstillingssted for årets kunsthåndværk elever. I de charmerende gamle bygninger i centrum af Viborg udstiller eleverne deres værker i en hel uge, og en stor del af undervisningstiden bruges i udstillingslokalerne. På nogle af vores ture vil der være arbejdende kunstnere, som vi kan tale med og lade os inspirere af. Skolen råder over sandblæsningsmaskine, så man kan sætte sit personlige præg på skåle, fyrfadsstager m.m.