Skak

Skak – kort fortalt

• Landets bedste skaktilbud. Vi garanterer markant fremgang, uanset niveau
  • Varierende skakformer, sjov og konkurrencer
  • 6 timers undervisning om ugen
  • Individuel udviklingsplan med fokuspunkter og kompetencemål som tilpasses løbende
  • Skak er optimal hjernetræning, der bl.a. styrker din koncentration, visualisering og mønstergenkendelse
Se video

Danmarks bedste skaktilbud!

Skak er blevet hip! Det kan ses i det store boom i antallet af børn og unge som spiller. Skakspillet forbedrer både koncentrationsevne og mønstergenkendelse, som er to vigtige ting at kunne i skolen. Derfor bliver det brugt som et middel til at løfte det faglige niveau, på alt lige fra ghettoskoler i Århus til elitegymnasium i Hellerup!

Er du smart?

Hvis du gerne vil have gode karakterer på din ungdomsuddannelse, er det en glimrende start at tage til Tjele Efterskole og træne skak! Uanset om du er nybegynder eller elite, hyggespiller eller ambitiøs.
Og der er plads til dig, uanset om du foretrækker at spille eller læse, skal gå i 8. eller 10. kl., og er sjællænder eller nordjyde.

Det bedste skaktilbud!

På Tjele Efterskole får du det bedste skaktilbud i landet, specielt tilrettelagt for dig! Du bliver undervist af en meget aktiv og engageret mesterspiller.

Sådan bliver din skaktræning

Der bliver lavet en udviklingsplan for hver enkelt spiller, med fokuspunkter og kompetencemål, som tilpasses løbende. Det styrker motivationen, og optimerer muligheden for personlig udvikling. Som med al anden sport, er skak jo også sjovest når man vinder.
Men det er nu langt fra alt. Først og fremmest skal det være sjovt og interessant at have træning! Så udover de mange forskellige velkendte træningsaktiviteter, vil der også være plads til diverse gakkede skakformer, som fx “flick chess”.

Skakskole med traditioner

Efterskolen har en lang og imponerende historik med skak. Tusindvis af skakspillere, i alle aldre, fra alverdens lande, har sat sine ben på skolen. Fx blev norske Magnus Carlsen NM i skoleskak på Tjele Efterskole; i dag er han verdensmester. Hans træner er Danmarks stærkeste spiller, Peter Heine Nielsen, der gik på efterskolen i flere år!

Skakskole på skemaet – igen

Tjele Efterskole har undervist i skak i godt 30 år, lige siden den startede i 1985. I en årrække var der en pause i interessen for skak blandt unge, men nu er den kommet tilbage, via den store indsats som Dansk Skoleskak har ydet.
Vi er derfor glade for igen at kunne tilbyde skak som linjefag. Selvom vi har traditionerne i orden, er der tale om en nyt og meget moderne tilbud. Vi kan derfor tilbyde en meget personlig, effektiv og spændende undervisning til de unge skakspillere, uanset om vi snakker elite- eller skoleskakspillere.

Skaklejr

Legendarisk sommerlejr
Der har været afholdt mange skak events på skolen, og den mest kendte er nok den legendariske skaksommerlejr der er blevet afholdt på skolen i ca. 30 år. De seneste år er den lynhurtigt blevet fyldt op med 120 tilmeldinger, et halvt år før dens afvikling.
Et efterskoleår på Tjele er ikke ligesom et år på skaksommerlejr – men det er det nærmeste man kommer det!