Skolens karaktergennemsnit

For at forstå turboklassen, er vi nødt til at tage første lektion i begrebet gennemsnit. “en mand står med den ene hånd i fryseren og den anden hånd i ovnen, hvad er den gennemsnitlige temperatur”
Ja, det er jo som alle ved nonsens, og på samme måde er skolernes karaktergennemsnit, som mål for undervisningens kvalitet, også irrelevant.

Tjele scorer lavt

Tjele Efterskole ligger i den tunge ende af skalaen for karaktergennemsnit. Men ligesom eksemplet med manden, siger det intet om skolens undervisning, Vores elevgruppe er bredt sammensat, hvilket er godt og sundt for de unges udvikling til hele mennesker og gode samfundsborgere. Vi tilbyder alle vores elever en undervisning der passer til dem, så de får muligheden for at flytte sig på karakterskalaen. Niveaudeling er godt i klasseundervisningen, og fællesskab er godt i efterskolelivet. Derfor har vi glade unge der præsterer på karakterskalaen, men på forskellige steder på den.

Lidt statistik

Lad os alligevel se lidt på statistikken nu vi er her. Undervisningsministeriet oplyser følgende resultat for Tjele Efterskoles karakterer i skoleåret 2013/14.

Herunder ser du antallet af karakterer der er afgivet fordelt på skalaen fra 00 til 12, og med en sum til sidst.

• 00 antal: 53
  • 02 antal: 143
  • 4 antal: 188
  • 7 antal: 120
  • 10 antal: 82
  • 12 antal: 44
  • sum antal: 709

Lidt procentregning giver:

• de 2 øverste karakterer – 18%
  • de 2 nederste karakterer – 28%
  • de 2 midterste karakterer – 43%
  • den laveste karakter – 7%
  • den højeste karakter – 6%

Konklusion

Vælg turboklassen hvis du kan lide Tjele Efterskole. Som du kan se har 18 % af eleverne fået 10 eller 12 i karakter, og der er givet alt i alt 44 tolv-taller.